Omvändelsevåldtäkt

Nu på sistone har jag och min vän Blyger ofta diskuterat kvinnlig könsstympning i vissa Afrikanska länder eftersom Blyger läser Waris Diries (hur det stavas vet jag inte) böcker. Dett upprör mig något alldeles hemskt och som ni kanske har märkt så har jag fällt några syrliga kommentarer över detta ämne på några bloggar. Jag undrar hur männen skulle tycka om man skar av picken på dem, för det är ju faktiskt det (och mer hemskheter därtill) som händer flickorna som blir könsstympade. Men det slutar inte här?

 

För någon dag sedan satt jag i godan ro och läste mitt exemplar av tidningen ?Kom Ut? och fick då se en artikel som fick mig att sätta kaffet i halsen och smörgåsen var på väg att komma upp igen. Fy farao vad arg och ledsen jag blev! Framför mina ögon låg en artikel om det disciplinerade våld som riktas specifikt mot hbt-människor och som på svenska heter "omvändelsevåldtäkt" (Curative Rape). En intervju med en kvinna i Namibia (Linda Bauman), som själv blivit utsatt för omvändelsevåldtäkt, ger oss en bild av vad detta är.    

 
"Omvändelsevåldtäkterna är till för att bota lesbiska, ett sätt att rena genom att tvinga dem att använda kroppen till det Gud skapat dem för." (Kom Ut, 1/07, s.10) 


Vidare säger Linda Bauman att förövarna ofta är personer som känner dem, som tillhör familjen. En av hennes vänner blev ?omvänd? av sin egen morbror. Men det är inte bara lesbiska som blir utsatta för detta utan även bögar utsätts för omvändelsevåldtäkt av heterosexuella män och transpersoner trakasseras och mördas. På grund av det våld som riktas mot hbt-kvinnor är hiv-prevalensen lika hög bland dem som bland heterosexuella kvinnor.

 

Linda Bauman är informationssekreterare i The Rainbow Project (TRP) som är en Namibisk organisation som arbetar för erkännande av de mänskliga rättigheterna för hbt-personer.

 Detta är i allra högsta grad kränkningar av hbt-människors rättigheter och bör tas upp och diskuteras så fler människor förstår vad hbt-människor i vissa kulturer utsätts för och att detta måste få ett stopp. Vad tycker ni? Skriv gärna och kommentera.

Kommentarer
Postat av: Blyger

Katastrof!!! Det är fruktansvärt att människor ser sig själv ha mandat att bedöma hur ANDRA ska leva och dessutom våldsföra sig på dem för att "korrigera till rätt levnadssätt"!!! *mår illa*

Postat av: Tarmluddet

Ja, det är inte klokt...

2007-03-04 @ 16:16:08
URL: http://www.tarmluddets.blogg.se
Postat av: Veronica

Nä fy! Jag kunde inte läsa klart det här. Fick så ont i magen. Vilka "människor" det finns.

2007-03-08 @ 21:26:44
URL: http://vonkis.blogspot.com
Postat av: Tarmluddet

Ja visst är det sorgligt hur människor beter sig mot varandra...usch.

2007-03-16 @ 23:55:34
URL: http://www.tarmluddets.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback