Är kameler oförmögna att reproducera sig på egen hand?

Jag har funderat på en sak som min föreläsare sade i tisdags...föreläsningen hette "Afrikas äldsta historia" och då pratade han om att Sahara sågs som en barriär av folk utrikes ifrån men av de som bodde där, eller omkring där, sågs Sahara som ett hav, som vilket som helst. Eftersom folken där hade skippat hästar och använde sig av kameler istället som är så mycket tåligare eftersom de kan vara utan mat och vatten så länge. Ja, lång utläggning men nu kommer jag till det jag funderar över....föreläsaren sade nämligen: " Kamelerna kan ju inte reproducera sig utan människornas hjälp"...ehhh...va!? Hur uppstod kamelerna från början då, hade jag lust att fråga. Jag menar, de kan ju inte helt plötsligt bara ha funnits två kameler som människorna hjälpte att föröka sig. Elller? Det där övergick mitt förstånd. Men jag kände att jag inte riktigt kunde avbryta mitt i föreläsningen och fråga det, speciellt inte som att denna föreläsning var filmad och direktsändes till distans-studerande ute i olika delar av Sverige...men jag måste faktiskt skicka ett mail och fråga den här mannen vad han menade med detta, för jag kan liksom inte släppa det här. Det är ju faktiskt så stor fråga hos mig att jag till och med måste skriva om det i min blogg. Men alltså....VARFÖR kan inte kameler pippidula då? Är det de där pucklarna som är ivägen eller vad är det? O hur gör människorna för att hjälpa till? Hade de utvecklat stuterikunskaper/verksamhet redan då? Jisses, ja jag undrar jag....

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback