Jag har tappat kompassen...

En sak är säker och det är att ena dagen är inte den andra lik.

Det händer saker, både trevliga och andra lite mera orosfyllda, som man måste ta ställning till varje dag. Jag antar att det är det som är lite tjusningen med livet. MEN, just nu är det i Luddets liv lite för många ställningstaganden. Jag slits mellan valen, vad de får för konsekvenser för mig, men även för andra. Jag lever ju inte mitt liv i en bubbla där det bara är jag, jag, jag, även om det många gånger vore ack så praktiskt. Nej, hela tiden befinner jag mig (och du dig) i ett samspel med andra. Vilka beslut mår JAG bra av och vilka beslut mår min OMGIVNING bra av?

Att hitta den gemensamma mötesplatsen, där alla parter känner sig nöjda är ju idealet, men det är också det som är det svåra. Att känna; vad kan jag inte acceptera och vad kan jag kompromissa om.

Alldeles för ofta säger man ja till saker fast man egentligen har en känsla i maggropen som säger nej och att man inte alls mår bra över beslutet. Man säger ja för att andra ska tycka om en eller att man är rädd att den andra ska bli besvikna. Men man kan ju inte gå igenom livet utan att göra andra besvikna, för de har ju SINA förväntningar, drömmar och mål, precis som jag har. Det är oundvilkligt att olika individers viljor ibland kolliderar. Men det är viktigt att säga ifrån när någon gör något mot en själv som man inte tycker är okej.
 
Jag är den viktigaste personen i MITT liv och du är den viktigaste personen i DITT liv. Men så kan man ju inte tänka, tänker du. Jo, det kan man. Jag är den enda som kan se till att JAG mår bra och du att DU att du mår bra. Man måste vara sann mot sig själv och ta de beslut som känns bäst för en själv. Det kallas personlig integritet. Att slå vakt om sina gränser och åsikter och vara ärlig mot sig själv. Då är man också ärlig mot omvärlden och låter inte andra styra skeppet som heter "Mitt liv".


Kommentarer
Postat av: Långben

oh, ooooh... Ska man ta och stilla sig nu?

2008-05-26 @ 18:33:56
Postat av: Aida

Oj, kommer du ihåg var du lade den sist? :)



Älskling, du kommer långt upp på många listor, du är en fin vän och en fin dotter. Du förtjänar att göra det du känner är dina prioriteringar.

Vill bara säga att stress kan göra kompassen väldigt darrig för påtryckningar. Andas vännen. Du gör ett himla bra jobb, vi står bredvid och håller tummarna!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback